Powered By Blogger

czwartek, 24 października 2019

Spontanicznie cz. II...

Dzisiaj kontynuacja postu z poniedziałku, 10 czerwca 2019 https://przecziwnosci.blogspot.com/2019/06/zgodnie-z-umowa-ciag-dalszy-majowkowych.html .
Tamten wyjazd był naprawdę fajny spontaniczny, na luzie a wyszedł całkiem fajnie ostatnią kontynuacją wpisu z tego wyjazdu jest można powiedzieć ,,wisienka na torcie'' Wiadukt kolejowy w Bolesławcu. Specjalnie czekaliśmy, aż się ściemni, żeby móc podziwiać efekt oświetlenia architektonicznego ,,wyczynu''.

 ,, Jest to obiekt inżynierii kolejowej nad rzeką Bóbr znajdujący się na terenie miasta Bolesławiec w województwie dolnośląskim. Obiekt w całości wykonany jest z kamienia. Jest jednym z najdłuższych tego typu wiaduktów w Polsce i w całej Europie.''

Dane wiaduktu ;

Materiał na wiadukt piaskowiec kredowy pochodził z kopalni w Dobrej - wieś w Polsce położona w województwie dolnośląskim, w powiecie bolesławieckim, w gminie Bolesławiec. Długość wiaduktu wynosi 490 m  wysokość 26 m, a szerokość 8 m. Ilość przęseł to 35 a ich oddalenie - rozpiętość 15 m, 11,5 m lub 5,65 m. Kilka filarów wybudowano w kształcie wieży, a na trzech z nich rozlokowano wartownie, na które można było się dostać pokonując 92 stopnie. Ilość torów na wiadukcie 2.  Projektantem był Fryderyk Engelhardt Gansel data budowy była rozpoczęta 18.06.1844r. a zakończona 05.07.1846r. 10.02.1945r. most został zburzony a odbudowany w 1947r. Jego remont nastąpił 10.10.2009r. Budowa kosztowała 400 tysięcy talarów.  Możemy śmiało powiedzieć, że ten wiadukt bardzo wiele przeszedł.  

Przy budowie bezpośrednio prace wykonywało ponad 600 osób, a kolejnych 3200 było z budową związanych pośrednio. Budowa trwała dwa lata. 
W roku 2006 w sierpniu wiadukt został oświetlony. Koszt inwestycji to prawie 180 tys. zł. Oświetla go 58 projektorów kompaktowych, które zamontowane są na wewnętrznych stronach filarów mostu.
W roku 2009 w październiku zostały zakończone prace nad generalnym remontem wiaduktu kolejowego w Bolesławcu. Został wypiaskowany, jego konstrukcja została gruntownie odnowiona i poddana konserwacji. Poza tym wiadukt zyskał nową sieć trakcyjną, układ torowy, a pas kolejowy poszerzono z obu stron. Dzięki tym modernizacjom, obecnie umożliwia on kursowanie pociągów z prędkością 160 km/h.
 Za ten jeden z najdłuższych wiaduktów w Europie architekt Fryderyk Engelhardt Gansel odznaczony został Orderem Czerwonego Orła, natomiast uroczystego otwarcia mostu dokonał osobiście król pruski Fryderyk Wilhelm IV, co upamiętnia tablica wmurowana z tej okazji w jedno z przęseł wiaduktu.

Tablicy nie udało się znaleźć znając życie pewnie jeszcze wrócimy do Bolesławca i wiadukt nie raz jeszcze odwiedzimy pod wpisem kilka zdjęć z różnej perspektywy.


PREZES























Brak komentarzy:

Prześlij komentarz